Masz swój biznes, kilku stałych klientów, jednak od jakiegoś czasu nikt nowy się nie pojawia? Interes stoi, a ty nie masz pojęcia jak go ruszyć, chociaż zdajesz sobie sprawę, że trzeba zacząć go promować. Nawet jeśli masz najlepszy produkt na świecie, a nikt o nim nie będzie wiedział, to nikt go nie kupi. A powiedzmy sobie szczerze, każdy prowadzi biznes, żeby zarabiać coraz więcej, a nie stać w miejscu.
Młodzi przedsiębiorcy wiedzą, że na reklamę trzeba miesięcznie wydać jakąś część swojego przychodu. Mają świadomość, że bez tego nie rozwiną swojego biznesu. Rozumieją to też duże firmy, gdzie sztab ludzi pracuje nad wizerunkiem. Najtrudniej zrozumieć to jednoosobowym przedsiębiorcom, z około 3 letnim stażem. Jednak miejmy nadzieje, że i oni wyciągną prędzej czy później wnioski na temat dobroczynności reklamy.
Najlepszą reklamą jest poczta pantoflowa, jest najskuteczniejsza jednak działa wolno, za wolno. Mamy na szczęście kilka sposobów jak ją wspomóc i lekko ulepszyć, nadać zasięgu i polotu. Dawniej poczta pantoflowa działała jedynie na żywo, między znajomymi, którzy się spotykali albo dzwonili do siebie. Obecnie mamy do dyspozycji ogromne narzędzie, jakim są media społecznościowe. To tam, na wszelkiego rodzaju grupach ludzie rozmawiają o produktach, które ich zdaniem najlepiej się sprawdzają. Grupy na facebooku czy fora internetowe to doskonałe miejsca, gdzie ludzie polecają sobie nawzajem różne produkty czy usługi. Warto w takie miejsca zaglądać lub je tworzyć.
Strona internetowa to podstawa
Jeśli szyjesz ubrania, pieczesz bułki lub nawet jesteś super analitykiem, nie oszukuj się — nie zrobisz sobie strony internetowej sam. Potrzeba do tego sztabu ludzi, którzy opracują treści, pomogą dobrać zdjęcia, zredagować ofertę, kolorystykę i do tego ubiorą to wszystko w kod, który stworzy stronę. Nie trać czasu na naukę tworzenia stron internetowych, odłóż trochę pieniędzy i poproś o to profesjonalistów. Nawet jeśli jakoś przy pomocy kreatora uda Ci się stworzyć coś takiego to i tak trzeba o to cały czas dbać, pozycjonować itp. Nie starczy Ci na to czasu, a jak wyjdzie byle jak to źle, bo strona internetowa jest wizytówka Twojej firmy.
Pokaż swój produkt ludziom
Zabieraj to co produkujesz na różnego rodzaju targi, wystawiaj w sklepach. Ludzie lubią próbować, oglądać, zanim coś kupią. Dobrym pomysłem jest np. jeśli masz restauracje czy np. sklep z wędlinami, częstowanie przechodniów swoimi wyrobami. Większość ludzi prędzej czy później przyjdzie i kupi twój wyrób. Spokojnie – nie musisz tego robić sam – można wynająć do tego hostessy. Aby takową znaleźć, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę agencja hostess Warszawa i poprosić o pomoc. To bardzo dobry sposób na promocję, szczególnie restauracji, barów, piekarni i wszystkiego, co się wiąże w jakiś sposób z gastronomią, ale nie tylko.
Umowa barterowa – co to takiego?
Jako przedsiębiorca możesz spróbować wejść we współpracę z innymi firmami np. jeśli jesteś trenerem personalnym, możesz poprosić jakiegoś dietetyka, żeby cię polecał w zamian za to samo. To często spotykany sposób współpracy firm, który w jakiś sposób są związane. Podobnym przykładem może być mechanik samochodowy i firma zajmująca się praniem tapicerek czy lekarz ortopeda i fizjoterapeuta. Umowa barterowa to rodzaj pewnego rodzaju symbiozy między przedsiębiorcami.
Jako przedsiębiorca nie staraj się robić wszystkiego sam, lepiej zapłacić specjaliście, żeby powierzone zadanie było wykonane naprawdę dobrze. Pilnuj, znajduj solidnych fachowców i cały czas pracuj nad jakością swojego produktu i usług, a resztę zlecaj.